4
XMLTreść
Szczegóły
zarządzenie nr4
wydane przez Dyrektora Administracji Zasobów Komunalnych we Włocławku
z dnia
w sprawieudzielania zamówień publicznych, których wartość nie przekracza wyrażonej w złotych równowartości kwoty 30 000 euro
Na podstawie art. 44 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r., o finansach
publicznych (Dz. U. z 2013 r., poz. 885 z późn. zm.) oraz na
podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. (Dz. U. z 2013 r., poz. 907
z późn. zm.)
zarządza się, co
następuje:
§1
1. Przygotowaniem
i przeprowadzaniem postępowań o udzielenie zamówień, których wartość netto
w roku kalendarzowym nie przekracza równowartości - 30 000 euro zajmują
się kierownicy komórek organizacyjnych (pracownicy) Administracji Zasobów Komunalnych
(AZK) będący dysponentami środków publicznych.
2. Jeżeli
przedmiot zamówienia leży w sferze zainteresowania kilku komórek organizacyjnych, postępowanie przygotowuje i przeprowadza, komórka (pracownik) odpowiedzialna(y)
merytorycznie za przedmiot zamówienia.
3. Wybór
wykonawcy, w sytuacji, o której mowa w ust. 2 wymaga zatwierdzenia kierownika komórki organizacyjnej (pracownika) będącego dysponentem środków publicznych.
§2
1. Wydatki publiczne powinny być dokonywane:
1) w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasad:
a) uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów,
b) optymalnego doboru metod i środków służących osiągnięciu założonych celów;
2) w sposób zapewniający zachowanie zasad uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców;
3) w sposób umożliwiający terminową realizację zadań;
4) w wysokości i terminach wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań.
2. Czynności związane z przygotowaniem oraz przeprowadzeniem postępowania o udzielenie zamówienia wykonują osoby zapewniające bezstronność i obiektywizm.
3. Udzielenie
zamówienia publicznego, którego wartość przekracza 10000 złotych (brutto),
a nie przekracza równowartości kwoty 30 000 euro (netto), prowadzi
się w oparciu o jeden z niżej określonych podstawowych trybów:
a. poprzez
przesłanie pisemnego, faksowego lub e-mailowego zapytania ofertowego
skierowanego do co najmniej trzech wykonawców,
b. poprzez umieszczenie zapytania ofertowego na stronie internetowej Administracji Zasobów Komunalnych (BIP), przez okres min. 5 dni.
4. Wyboru
trybu prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego dokonuje
kierownik komórki organizacyjnej (pracownik) odpowiedzialny za przedmiot
zamówienia. Tryby wymienione w punkcie 3 są równoważne.
5. Otwarcia
ofert jest jawne, dokonuje się go w terminie i miejscu wskazanym w zapytaniu
ofertowym, w obecności kierownika komórki organizacyjnej (pracownika)
odpowiedzialnego za przedmiot zamówienia oraz Dyrektora AZK bądź Zastępcy Dyrektora
AZK bądź pracownika odpowiedzialnego za sferę zamówień publicznych.
6. Oceny ofert
dokonują osoby odpowiedzialne za przygotowanie i przeprowadzenie postępowania.
Wyniki postępowania prowadzonego w trybie określonym w § 2 pkt 3 ppkt b
publikowane są na stronie internetowej Administracji Zasobów Komunalnych
(BIP).
7. W przypadku
nie zawarcia umowy z Wykonawcą wyłonionym w ramach zapytania ofertowego
w terminie 10 dni od dnia opublikowania wyników postępowania, z winy
Wykonawcy, Zamawiający może zawrzeć umowę z Wykonawcą, którego oferta jest
kolejną najbardziej korzystną z punktu widzenia kryteriów oceny ofert.
8. Z
postępowania można Wykluczyć wykonawców, co do których istnieje uzasadniona
obawa, że nie wykonają w sposób należyty zobowiązania. Podstawę wykluczenia
stanowić może w szczególności fakt uprzedniej nieterminowej, nierzetelnej
realizacji zleceń na rzecz Zamawiającego. Powyższe okoliczności należy
udokumentować. Wykluczenie z przyczyn wskazanych powyżej nie może nastąpić po
upływie trzech lat od zaistnienia podstawy wykluczenia.
9. Stosowanie
trybów określonych w punkcie 3 nie dotyczy tych zamówień, które mogą być
wykonane tylko przez jednego Wykonawcę lub przedmiotem zamówienia są usługi, o
których mowa w art. 5 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych
(t.j. Dz. U. z 2013 r., poz. 907 z późn. zm.).
10. W przypadku zamówień o wysokim stopniu
skomplikowania oraz gdy Zamawiający dopuszcza składanie ofert wariantowych Wykonawcę
można wyłonić po przeprowadzeniu negocjacji z zaproszonymi Wykonawcami. Negocjacje
z ramienia Zamawiającego prowadzić winna komisja w następujących składzie:
dysponent środków budżetowych, pracownik ds. zamówień publicznych, Zastępca
Dyrektora AZK bądź Dyrektor AZK. Istnieje możliwość rozszerzenia składu komisji
o osoby posiadające specjalistyczną wiedzę na temat przedmiotu zamówienia. Należy
szczegółowo uzasadnić i udokumentować kryteria wyboru zaproszonych do
negocjacji Wykonawców oraz wybór określonej oferty.
11. W przypadku wystąpienia awarii zagrażającej życiu
bądź zdrowiu ludzi albo rodzącej ryzyko wystąpienia dużych strat materialnych,
w celu natychmiastowego usunięcia usterki, dopuszcza się możliwość udzielenia
zamówienia publicznego bez stosowania trybów określonych w punkcie 3.
W przypadku wystąpienia wyżej wymienionych okoliczności osoba zlecająca
wykonanie zamówienia sporządza notatkę służbową, w której podaje przesłanki,
którymi kierowała się dokonując wyboru Wykonawcy.
12. Dopuszcza się stosowanie trybów określonych w punktach
3 i 10 dla zamówień, których wartość nie przekracza kwoty 10000 złotych
(brutto).
13. Z przebiegu postępowania sporządza się protokół.
Wzór protokołu stanowi załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia.
14. Za wybór Wykonawców zamówień o szacowanej wartości
poniżej 10 000 zł brutto odpowiedzialni są dysponenci środków
budżetowych. Zamówienia można udzielić po przeprowadzeniu rzetelnego
rozpoznania rynku. Dopuszcza się negocjowanie warunków zlecenia z potencjalnymi
Wykonawcami. Zlecenie można zrealizować po zaakceptowaniu wydatku przez co
najmniej: Głównego Księgowego, Zastępcę Dyrektora AZK oraz Dyrektora AZK, a w
przypadku wydatków remontowych również inspektora ds. budowlanych bądź
instalacyjnych oraz Kierownika Działu Eksploatacji.
§3
1. Przy
ustalaniu wartości szacunkowej zamówienia, w sposób szczególny należy
przestrzegać przepisów dotyczących zakazu dzielenia zamówienia oraz zaniżania
wartości zamówienia celem uniknięcia stosowania przepisów ustawy Prawo zamówień
publicznych.
2. Przedmiot
zamówienia opisuje się w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą
dokładnych i zrozumiałych określeń, uwzględniając wszystkie wymagania i
okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie oferty, np. przy
zakupie mebli należy dokładnie opisać pojedyncze meble, a ponadto
określić, czy przedmiot zamówienia obejmuje również transport do miejsca
przeznaczenia, montaż oraz ustawienie we wskazanym miejscu.
3. Do
ustalenia wartości szacunkowej zamówienia przyjmuje sie kurs euro wynikający z
aktów wykonawczych do ustawy Prawo zamówień publicznych.
4. Na
okoliczność ustalenia wartości szacunkowej zamówienia sporządza się notatkę
służbową (kosztorys), którą(y) dołącza się do akt. Notatka (kosztorys),
zawierać winna oprócz sposobu obliczenia wartości zamówienia także datę
ustalenia tej wartości, dane osoby, która tę wartość ustaliła, a jeżeli wartość
zamówienia została ustalona w oparciu o analizę cen rynkowych – jako
załączniki – katalogi, cenniki, foldery, oświadczenia osób dokonujących
rozpoznania rynku lub inne materiały, które posłużyły do tego celu.
§4
Nadzór nad realizacją zamówień publicznych o wartości do 30000 euro w danej komórce organizacyjnej należy do kierownika (pracownika) będącego dysponentem środków publicznych.
§5
Wykonanie zarządzenia powierza się kierownikom komórek organizacyjnych (pracownikom) będących dysponentami środków publicznych.
§6
1. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
2. Traci moc zarządzenie Nr 1/2014 z dnia 24 stycznia 2014 r.
UZASADNIENIE
W związku z
nowelizacją ustawy Prawo zamówień publicznych, w celu wydatkowania środków
publicznych jak najbardziej efektywnie i przy zachowaniu zasady uczciwej
konkurencji, należy wprowadzić zasady udzielania zamówień publicznych, których
równowartość w złotych nie przekracza kwoty 30 000 euro. Zamówienia te z
mocy art. 4 pkt 8 ustawy Prawo zamówień publicznych wyłączone są z jej reżimów. Jednakże z uwagi
na fakt, iż zamówienia te stanowią spory odsetek wydatków budżetowych należało
uregulować sposób ich udzielania.
Zarządzenie
Zarządzenie